جایگاه فرش در هنر اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده مینا اکبری
- استاد راهنما فاطمه کاتب
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده بر اساس دیدگاه سنتگرایان و به ویژه حکمای مسلمان، عالم ازسلسله مراتبی تشکیل شده است .مطابق با این سلسله مراتب هنرها نیز سلسله مراتبی دارند. هنر سنتی و دینی (در اینجا اسلامی) به نوعی واسطه ای است که عالم خاکی را به دو عالم بالاتر یا مابعدالطبیعه متصل می کند و به انسان کمک می کند تا مفاهیم مابعدالطبیعه را دریافت کند. قالی یکی از پر ظرفیت ترین هنرهای ایران است که در دوران صفویه و رسمی شدن مذهب تشیع به اوج اعتلای خود دست یافت. قالی یکی از لوازم ضروری زندگی ایرانیان به عنوان زیرانداز بود و از کف چادرهای عشایر تا خانه های ثروتمندان در شهرها را مفروش می کرد. این هنر لایه های سلسله مراتب عالم را با طرح های مختلف نشان می داد. قالی وسیله ی بسیار مناسبی شد برای انتقال مفاهیم دینی مخصوصاً برای مردمان کم سواد آن دوران. هدف این رساله بررسی جایگاه قالی در زندگی مردم مسلمان ایران در دوران صفویه و اوایل قاجاریه از دیدگاه سنت گرایان است. طرح های قالی بر اساس سلسله مراتب عالم تقسیم بندی شده و به نمونه هایی نیز اشاره شده است. در پایان رساله مشاهده خواهیم کرد که کاربرد قالی در تذکر امر الهی، یادآوری جهان سرمدی و جاویدان است. این هنر همچنین دارای جایگاه تعلیمی و یادمانی است و نیز به باور مردم قدرتی معجزه آسا در برآورده کردن نیازهای مردمان از طریق بافت و وقف کردن آن دارد. در نهایت هنر قالی با تغییر کیفی فضا از طریق موتیف های تزیینی باعث بیداری نفس و قرب پروردگار می شود. روش گردآوری مطالب این مقاله روش کتابخانه ای است و تنظیم آن با تکیه بر اسناد و به شیوه ی توضیحی- تحلیلی صورت گرفته است.
منابع مشابه
جایگاه علم فقه در شناخت هنر اسلامی
از جمله سؤالهای مهم در نسبت میان فقه و هنر این است که علم فقه در شناخت هنر اسلامی چه جایگاه و موقعیتی دارد؟ آیا فقه در تبیین و تشخیص ویژگیهای هنرهای اسلامی، سبک و اسلوب آنها جایگاهی دارد؟ آیا با فقه میتوان به تبیین و تعریفی از فرم و محتوای هنرهای اسلامی و عناصر و ویژگیهای مشترک هنر اسلامی دستیافت؟ یا علم فقه با بیان قلمرو حلال و حرام در فعل مکلف، که مسیر مجاز و مشروع حرکت هنرمند مسلمان را...
متن کاملبازتاب هنر کاشان در صناعت فرش صفویان
فرش از جمله هنرهای صناعی است که از گذشته دور به عنوان نماد هویّت فنی و هنری فرهنگ ایران زمین، در سطح جهان شهرت داشته است. در دوران صفویان که درخشانترین فرشهای تاریخ را به خود دیده، شهر کاشان یکی از جایگاههای اصلی هنرهای گوناگون به ویژه هنر فرش بوده است. شمار قابل ملاحظهای از فرشهای باقیمانده از آن دوران که زینتبخش موزههای دنیا است از کارگاههای این شهر بیرون آمده است که مهمترین آنها فرش...
متن کاملبازتاب هنر کاشان در صناعت فرش صفویان
فرش از جمله هنرهای صناعی است که از گذشته دور به عنوان نماد هویّت فنی و هنری فرهنگ ایران زمین، در سطح جهان شهرت داشته است. در دوران صفویان که درخشان ترین فرش های تاریخ را به خود دیده، شهر کاشان یکی از جایگاه های اصلی هنرهای گوناگون به ویژه هنر فرش بوده است. شمار قابل ملاحظه ای از فرش های باقی مانده از آن دوران که زینت بخش موزه های دنیا است از کارگاه های این شهر بیرون آمده است که مهم ترین آنها فرش...
متن کاملپروژه «فرش آبی» تبلور هنر شهری
- «فرش آبی» یک پروژه هنر شهری است که بسیار نوآورانه و مبتکرانه، فضای جمعی جدیدی را کنار «گالری هنری لاینگ» خلق میکند. این سایت در کناره شرقی مرکز شهر نیوکاسل واقع شده است. در سال 1996 شورای شهر نیوکاسل یک مسابقه ایدهپردازی بینالمللی در قالب طرح تجدید حیات مرکز شهر و به منظور ارتقاء کیفیت و ساماندهی خیابان جان دابسون برگزار کرد و تعدادی از هنرمندان با تجربه در زمینه هنرهای شهری به این رق...
متن کاملبررسی نیازهای آموزشی زبان انگلیسی تخصصی دانشجویان رشتۀ طراحی فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز
پژوهش حاضر به شناسایی نیازهای زبان تخصصی دانشجویان رشتۀ طراحی فرش در دانشگاه هنر اسلامی تبریز می پردازد. جامعه پژوهش شامل سه گروه اساتید تخصصی (دو نفر)، فارغ التحصیلان (چهار نفر) و دانشجویان کارشناسی (47 نفر) می باشد. اطلاعات از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و پرسشنامه گردآوری گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که زبان انگلیسی در تحصیل و شغل آیندۀ دانشجویان دارای اهمیت زیادی بوده و دانش...
متن کاملهنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی دربارة اصالت هنر اسلامی
ادیان بزرگ حقایق خود را نه فقط از طریق کلمات، بلکه همچنین با خلق هنرهایی متناسب با دیدگاه خود اظهار میکنند. هنر اسلامی به مثابه هنر آخرین دین بزرگ الهی، متشابهاً، درونیترین حقایق اسلام را بهواسطة صور محسوس ظاهر کرده است. هنر اسلامی پس از شکلگیری آن، همچنین بخشهایی از هنر شرق و غرب را نیز تحت تأثیر قرار داد. در دهههای اخیر بعضی از نویسندگان غربی اصالت هنر اسلامی را، از جمله با اشاره به بعضی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023